گريت وال موتور (خالق برند هاوال)، در سال 1984 تاسیس شد اما با مدیریت مرد بزرگ صنعت خودرو چین، "جک وی" در سال 1990 رشد این شرکت آغاز شد، طوری که امروز برند هاوال، برند شماره یک SUV چین می باشد. فعاليت رسمي برند  Haval به عنوان یک برند مستقل از سال ٢٠١٣ آغاز شده است.
مدل های مختلفی طی سالهای اخیر به سبد محصولات این شرکت افزوده شده، اما سرآمد آنها خودروی HAVAL H6 به عنوان برترین خودرو فروش رفته در تاریخ برند های چینی می باشد. مدل های H1 , H2 , H3 ,H4, H5 , H6 , H7, H8 , H9  از تولیدات هاوال می باشد که طی دوره تولید این خودرو برخی از مدل ها، دیگر تولید نمی شوند.
باید این نکته را هم بدانید که رکورد فروش محصولات هاوال تنها مختص به  بازار چین نیست و طی فعالیت های بازاریابی خود توانسته در نزدیک به 40 کشور جهان حضور فعال داشته باشد و به  بازارهای معتبر دنیا همچون شیلی، اکوادور، بولیوی، آرژانتین، آذربایجان ، روسیه، گرجستان، امارات، عربستان ، عمان، استرالیا ، نیوزلند،آفریقای جنوبی راه یابد.
چرا هاوال؟
هاوال سازنده ي تخصصي SUV  است، شعار این شرکت تمرکز بر روی خودروSUV  می باشد تا بتواند هر روز و هر دقیقه پیشرفت هر چند بسیار ناچیز ولی مستمر داشته باشد.
 همچنين بايد گفت هاوال در سال گذشته با فروش نزدیک به 1 ميليون دستگاه جز ١٠شركت برتر سازنده ي خودروهاي SUVدر جهان بود . هاوال تخصصي روي خودروهاي SUV كار مي كند و كيفيت بالا و وسواس زياد در ساخت خودروهاي خود به خرج مي دهد تا بتواند در محصولات خود امنيت و آرامش را در كنار زيبايي و كيفيت به مشتريان خود القا نمايد.
هاوال با شركتهای معتبر زيادي همچون بي ام و، بنز و ميتسوبيشي همكاري هاي زيادي دارد و از طراح معروف شركت بي ام وpierre leclercq  در طراحي بدنه، خالق گیربکس های بنز،  Gerhard Henning در طراحی گیربکس و تجهیزات انتقال قدرت ، Alan Cureton در بحث NVH و همچنین  Alexandre Tiberio (که از معتبرترین مهندسان ایمنی خودرو در مباحث ایمنی است) ،سود می برد.
 این خودرو ساز معتبر با قطعه سازهاي معروفي چون Atoliv ,Delphl,Bosch, Borgwarner , TRW,Hella,valeo, ZF  در ساخت قطعات با كيفيت نیز همکاری دارد.
 

وی جیانجین(Wei Jianjin) ، صاحب شرکت گریت وال، کسی که می خواهد امپراطوی اش را گسترش دهد (فایننشیال تایمز)
میلیاردر چینی "وی" ، نظم و انضباط ارتش را در شرکت گریت وال به اجرا در می آورد.
در سال 1990 وقتی این شرکت به آقای وی داده شد یک شرکت بی نام و نشان با تنها 60 نفر نیرو در شمالی ترین نقطه شهر بائودینگ بود ولی حالا؟
حالا این شرکت هفتمین شرکت خودرو ساز چین می باشد که فقط و فقط برای خودش و با نام و نشان خودش در این کشور تولید می کند. تولید 1.1 میلیون دستگاه خودرو در سال 2016 نشان از اعتلای نام این شرکت خودرو ساز دارد.
وی بیست و پنجمین فرد در فهرست  پولدارترین اشخاص چین با بیش از 6.5 میلیارد دلار سرمایه، مرد بی ادعایی است که در مورد او می گویند شخصیتی صاف و ساده و رک دارد و در لفافه سخن نمی گوید.
برند هایی که این شرکت تحت رهبری خود دارد عبارتند از گریت وال موتور، هاوال و به تازگی برند لوکس این خودرو ساز یعنی "وی".
"وی" می گوید اگر صاحب شرکت گریت وال موتور نبودم شاید یک راننده مسابقات رالی می شدم که نشان دهنده میل به رقابت این ابر مرد خودرو جهان است. روسو (مدیر ارشد سابق کرایسلر ) در مورد او می گوید: "وی " مرد تولید و پای کار است ، او بهتر از بیشتر خودرو سازان چینی می داند چطور آهن ها را روی هم سوار کند.
به منظور قرار گرفتن در زمره بهترین اس یو وی های جهان ، هاوال  سرمایه گذاری عظیمی در بخش تحقیق و توسعه انجام داده است و منطقه ای با نام مرکز فنی جدید هاوال را راه اندازی نموده است.
این سازمان که به 5 بخش مرکز تحقیق و توسعه ، مرکز نمونه سازی(پروتوتایپ) ، مرکز تست، ساخت مدل و مرکز نگهداری داده ها تقسیم شده است ، در مساحتی حدود 260 هزار متر مربع و با سرمایه گذاری نزدیک به 1 میلیارد دلار و همچنین با 7000 نیروی متخصص بومی و خارجی در شهر باودینگ بنا نهاده شد. در این منطقه یک جاده تست با طول 2/7 کیلومتر وجود دارد که به تست بهتر محصولات تولیدی کمک می کند.