بهمن موتور در یک نگاه | بهمن موتور
بهمن موتور در یک نگاه

بهمن موتور در یک نگاه

شركت بهمن موتور در ماههاي پاياني سال 1331 هجري شمسي تحت عنوان شركت سهامي ايران خليج كو با سرمايه اوليه 600 هزار ريال تاسيس و به منظور انجام عمليات مربوط به نمايندگي و امور حمل و نقل از جمله حمل و نقل دريايي و حق العمل كاري نمايندگي هاي تجاري تحت شماره 3939 در اداره ثبت شركتها به ثبت رسيد. به موجب پروانه تاسيس شماره 1620 مورخ 8/2/1338 وزارت صنايع و معادن ، بهره برداري از كارخانه مونتاژ موتور سيكلت و نهايتاً به موجب پروانه بهره برداري شماره364-178 در سال 1371 توسط وزارت صنايع ، پروانه بهره برداري براي توليد 35 هزار دستگاه وانت و سواري صادرگرديد. از سال 1350 و پس از انجام مقدمات مربوط به افزايش سرمايه تا ميزان 400 ميليون ريال ، مونتاژ وانت سه چرخ موسوم به وسپا با ظرفيت 200 كيلوگرم آغاز و سپس موضوع فعاليت شركت به ساخت و مونتاژ انواع وانتهاي مزدا شامل مدلهاي 1000 با ظرفيت 500 كيلوگرم و مدل 1600 با ظرفيت يك تن تغيير يافت. سرمايه شــركت(مركز بهمن موتــور) طي سالهاي 1371 الــي 1374 به 30 ميليارد ريال و متعاقباً در تاريـخ 28/11/75 به 75 ميليـارد ريــال افزايش يــافت كه 45 ميليارد ريال وجوه مربوطه از سوي سهامداران تامين و مراحل ثبت آن نيز در سال 76 به اتمام رسيده است. نام شركت به موجب تصميمات متخذه از سوي مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام مورخ 17/3/1350 از شركت خليج كو به شركت سهامي خاص اتومبيل سازي مزدا، در تاريخ 6/4/1363، ايران وانت (شركت سهامي خاص) و سپس در تاريخ 25/12/70 از سهامي خاص به سهامي عام و در تاريخ 28/4/77 به گروه بهمن تغيير يافت. از ابتداي سال 1373 و در پي واگذاري سهام شركت به بخش خصوصي، دگرگوني قابل ملاحظه اي در روند فعاليتهاي شركت بوجود آمد. هيئت مديره جديد شركت محورهاي افزايش توليد و بهره برداري بيشتر از ظرفيتهاي خالي، افزايش خودكفائي، افزايش سودآوري، ايجاد تنوع در محصولات توليدي، پويايي شركتهاي تابعه، كسب رضايت هر چه بيشتر مشتريان از طريق بهينه سازي و افزايش كيفيت توليدات، ارائه خدمات بعد از فروش و تامين قطعات يدكي ارزان و قابل دسترس را در دستور كار خود قرار داده و برنامه هاي اجرائي آن را مدون نمود. پس از تغييرموضوع فعاليت و نام شركت به گروه بهمن(سهامي عام) در سال 1377، مركز بهمن موتور (ايران وانت) به عنوان يك واحد كسب و كار استراتژيك (SBU) با ساختاري مستقل ادامه فعاليت داد. در سال 1381 طي انعقاد قراردادي با ميتسوبسشي موتورز ژاپن زمينه توليد انواع خودرو در شركت فراهم گرديد، همچنين شركت موفق به دريافت گواهينامه ISO 14001 و OHSAS18000 ISO/TS 16949 و کسب 16 درصدي مالکيت سهام شرکت سايپا و کسب رتبه اول بورس گرديد. در سال 1382 گروه بهمن به عنوان واحد نمونه صنعتي كشور و يكي از صد شركت برتر معرفي و با توليد خودروهاي سواري دو ديفرانسيل (SUV) )با عرضه خودرو دو ديفرانسيل پاجرو به بازار خودروهاي دوديفرانسيل وارد شد. در سال 1385 شركت خودروي سواري مزدا 3 را توليد و با توليد سواري ون با نام نارون به بازار خودروهاي سواري ون ورود پيدا كرد، در سال 1386 گروه بهمن به عنوان يکي از 100 شرکت برتر بورس اوراق بهادار تهران معرفي گرديد. سال 1388 خودروي سواري مزدا 3 جديد و خودروي وانت دوكابين كاپرا1600 در شركت توليد گرديد. سال 1389 توليد وانت كاپرا و مزدا سواري 2و3 جديد آغاز و جايزه چهار ستاره تعالي سازماني در حوزه ی منابع انسانی اخذ گرديد همچنين در سال 1391 توليد خودروي مزدا سواري 1600 ، خودروي سواري B50 و خودروي ميني تراك در شركت آغاز گرديد. و در سال 1392 مركز بهمن موتور به عنوان شركت بهمن موتور مستقل گرديد. اين شركت در حال حاضر مهمترين واحد استراتژيك گروه بهمن محسوب مي‌شود.