ISUZU MU-X کوهنوردی از سرزمین سامورایی ها | بهمن موتور
ISUZU MU-X کوهنوردی از سرزمین سامورایی ها

ISUZU MU-X کوهنوردی از سرزمین سامورایی ها

  • تاريخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1395
ISUZU MU-X کوهنوردی از سرزمین سامورایی ها

 منبع : واحد تحقیق و توسعه بهمن موتور

 نويسنده : سید سجاد کاشی    ایمیل : sajad.kashi@yahoo.com

کمپانی ایسوزو نامی آشنا در سرتاسر جهان میباشد که به واسطه خودروهای تجاری، کامیون و کامیونت های سبک خود توانسته است سرتاسر کره خاکی را به اشغال خود درآورد. انچه بیش از همه در محصولات ایسوزو رخ نمایی میکند، کیفیت بالا و دوام طولانی مدت خودروهای این کمپانی میباشد، که اتفاقا این دو فاکتور، بزرگترین مزیت برای یک خودروی تجاری به شمار میرود.

در میان انواع و اقسام کامیون و کامیونت های تولیدی ایسوزو، دو خودروی خاص آفرود نیز تولید میشوند، که هر دوی آنها جز  بهترین ها در کلاس خود میباشند، یکی از آن ها وانت دوکابین D-MAX میباشد که نسل قبلی آن در سال گشته در شرکت بهمن موتور تولید و به بازار ارائه شد، و نسل جدید آن نیز در حال گذراندن تست های جاده و مراحل پیش تولید خودرو میباشد و منتظر تصمیمات مدیریتی برای تولید میباشد،و خودروی دوم شاسی بلند پر قدرت MU-X میباشد، خودرویی زیبا، پر قدرت، عضلانی که معنای واقعی کلمه میتواند واژه SUV را معنی کند.
اولین نسل از  MU-X در سال 1989 پا به عرصه رقابت گذاشت، و به قدری عالی عمل کرد که کمپانی های بزرگ و مشهور جهانی  با تغییرات چهره جزیی و در بعضی موارد تنها با تغییر برند، شروع به این خودرو  تحت نام خود کردند، که از جمله آنها میتوان به کمپانی هوندا در ژاپن، اپل در آلمان ، هولدن در استرالیا و شورلت در آمریکا اشاره کرد، که سود سرشاری را نصیب کمپانی ایسوزو کردند.
در نسل های بعدی نیز این اتفاق تکرار شد تا این موضوع دلیلی بر اثبات عملکرد عالی ایسوزو در طراحی این خودرو باشد، تا جایی که کمپانی هایی نظیر شورلت، هوندا و اپل حاضر به مونتاژ خودروهای ایسوزو تحت برند خود در خطوط تولیدشان شدند، و همچنان نیز به این کار مشغول هستند.
اخرین نسل از MU-X در سال 2013 معرفی شد، این خودرو یک سال بعد از D-MAX و درست بر روی همان پلتفرم به تولید رسید، و همزمان در آمریکا نیز خودروی محبوب و معروف شورلت کلورادو نیز بر روی همین پلتفرم شروع به تولید کرد.
MU-X یک SUV سایز بزرگ با سه ردیف صندلی میباشد که دارای طول 4825 میلیمتر، عرض 1860 میلیمتر و همچنین ارتفاع 1840 میلیمتر و  Wheel base(فاصله دو محور)  2845 میلیمتر  میباشد.


MU-X در نمای جلو کاملا چهره خود را از نسل جدید وانت دوکابین D-MAX به عاریت گرفته است، که چراغ های جلوی بزرگ و کشیده به همراه جلو پنجره دو طبقه استیل و آرم بزرگ ISUZU قسمت بالایی نمای جلوی خودرو را تشکیل میدهند و در قسمت پایین سپر دو رنگ خودرو که  یک هواکش بزرگ را به همراه مه شکن های گرد و چراغ های دی لایت را در کنار هم در درون خود جا داده است، این مجموعه با توجه به ارتفاعی بلندی که از سطح زمین دارد به خوبی  توانسته است چهره ای گیرا و قدرتمند از نمای جلوی خودرو  بسازد.
در کناره ها آنچه بیش از همه جلب توجه میکند، گلگیرهای فوق العاده برجسته خودرو است که با توجه به ارتفاع بلند خودرو و فاصله ای که  با تایر های خودرو گرفته است، همه چیز را تحت شعاع خود قرار داده است. در کنار این عوامل وجود رکاب خودرو که در پایین درب ها قرار گرفته است، باعث میشود کاملا احساس کنیم که  با یک کوهنورد حرفه ای آن هم از سرزمین آفتاب برخورد کرده ایم!!! البته به نظر میرسد اگر قسمت انتهایی خودرو(بعد از ستون C) با کمی کاهش ارتفاع همراه بود و یا اندکی از شیب 90 درجه شیشه عقب خودرو کاسته میشد، جلوه بصری خودرو کمی بهتر میشد.
 
در نمای پشتی خودرو احساس میشود که  MU-X از ارتفاع بیش از حد انتهای سقف خودرو رنج میبرد و  با وجود چراغ های عقب هماهنگ با چراغ های جلو و مه شکن های جانمایی شده بر روی سپر ساده خودرو، نمای عقب خودرو به زیبایی نمای جلو و کناره های خودرو نمیباشد. و کمی حس سردگمی را در خودرو ایجاد کرده است.
در مجموع میتوان گفت طراحی MU-X برای یک خودروی شاسی بلند آفرود کاملا مناسب است، که  نسبت های ابعادی خودرو در آن به خوبی رعایت شده است، و به خوبی میتواند به لطف ارتفاع مناسب خودرو از سطح زمین و ظاهر قدرتمند خود، احساس اطمینان را برای  در نوردیدن هر مسیری به راننده خودرو انتقال دهد.
جالب است بدانید که کمپانی ایسوزو از هیچ موتور بنزینی در محصولات خود استفاده نمیکند و فقط از موتورهای دیزلی استفاده میکند، و برای خودروی MU-X از سه مدل موتور توربو دیزل به حجم های 3.0، 2.5 و 1.9 لیتری استفاده میکند، که همگی ان ها به توربو شارژر مجهز شده اند،  موتور 3.0 لیتری که با کد 4JJ1 شناخته میشود ,  , و از تکنولوژی قدیمی تر نسبت به دو موتور دیگر بهره میبرد، میتواند 163 اسب بخار  قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور تولید کند، این موتور در خودروهای D-MAX مونتاژی بهمن موتور نیز مورد استفاده قرار گرفت،
همچنین موتور 2.5 لیتری مورداستفاده در این خودرو که با کد  4JK1 شناخته می‌شود، دارای  قدرت 161 اسب بخار و گشتاور حیرت‌آور 400 نیوتن متر هست، که این اعداد در کنار حجم 2.5 لیتری موتور یک شاهکار در طراحی این موتور می‌باشد، و می‌تواند MU-X را به یک هیولا برای بلعیدن هر مسیرآفرود و آنرودی تبدیل کند
و اما موتور 1.9 لیتری RZ4E که آخرین و بروزترین موتور طراحی‌شده توسط ایسوزو است، موتوری بسیار کم‌مصرف که  می‌تواند علی رقم حجم بسیار پایین خود قدرتی معادل 150 اسب بخار و گشتاوری 350 نیوتن متری را به MU-X هدیه کند، که با توجه به این حجم کم موتور این قدرت و گشتاور جادویی به نظر می‌رسد،
از نکات بارز این موتورها مصرف سوخت ترکیبی زیر 10 لیتر گازوئیل برای پرمصرف‌ترین این موتورها یعنی موتور 3.0 لیتری است که با توجه به وزن 2 تنی این خودرو، کاملاً ایده آل به نظر می‌رسد، و در 2 موتور دیگر نیز مصرف سوخت به‌مراتب پایین‌تر از این رقم است، درصورتی‌که برای این خودرو از یک موتور بنزینی باقدرت یکسان استفاده می‌شد، تقریباً دو برابر این مقدار سوخت مصرف می‌کرد. حال با توجه به اختلاف قیمت بنزین و گازوئیل، می‌تواند گفت ایسوزو MU-X یک خودروی کاملاً به‌صرفه و بهینه درزمینه مصرف سوخت است.


MU-X تا قبل از سال 2016 از گیربکس‌های 5 سرعته دستی و اتوماتیک سود می‌برد ولی از ابتدای سال 2016 ایسوزو از یک گیربکس 6 سرعتی دستی و یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بر روی MU-X استفاده می‌کند.
همچنین ایسوزو علاوه بر تجهیزات متداولی که خودروسازان دیگر  برای خودروهای خود در نظر می‌گیرند، مانند سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک، کروز کنترل ، سیستم صوتی با 6 اسپیکر و مانیتور 7.1 اینچی، سیستم کیلس استارت و ...  از تجهیزات جالب دیگری نیز  بهره گرفته است که نمونه آن در خودروهای دیگر کمتر دیده می‌شود، به‌عنوان نمونه استفاده از یک مانیتور سقفی برای ردیف‌های دوم و سوم و همچنین وجود یک یخچال در پشت ردیف سوم صندلی‌های این خودرو ازجمله این تجهیزات می‌باشند.
و اما مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مزیت MU-X چیزی به‌جز طراحی زیبا، قابلیت‌های آفرود و موتورهای فوق‌العاده پرقدرت این خودرو است. و باید آن را در قیمت این خودرو جستجو کرد. برای بررسی قیمت این خودرو باید بدانید که این خودرو در بازار چین در فولترین مدل اتوماتیک و با تمام تجهیزات حدود 250 هزار یوان قیمت دارد. و با یک محاسبه سرانگشتی و در نظر گرفتن قیمت فروش چند خودرو در چین و ایران می‌توان نتیجه گرفت که قیمت این خودرو در بازار ایران قیمتی به‌مراتب کمتر از 150 میلیون تومان است. (قیمت خودروی B50F در ایران 76 میلیون تومان و در چین 122هزار یووان و یا برلیانس H230 دستی در ایران 38.5 میلیون و در چین 55 تا 60 هزار یووان و لیفان X50 در ایران 56 میلیون تومان و در چین 80 هزار یووان و ..... ) البته ذکر این نکته ضروری است که قیمت ارزان‌ترین مدل این خودرو چیزی در  حدود 178 هزار یووان است، که در بازار ایران در حدود 110میلیون تومان می‌شود.
و نکته جالب‌توجه این است که با این قیمت هیچ‌یک از رقبای وارداتی این خودرو در بازار داخلی توان رقابت با آن را ندارند. به‌عنوان‌مثال خودروی ژاپنی میتسوبیشی اوتلندر دارای قیمت بیش از 200 میلیون تومان است، که باوجوداین قیمت از موتوری به‌مراتب ضعیف‌تر از ایسوزو  MU-X سود می‌برد، و یا خودروی تویوتا راو-4 که علاوه بااینکه ابعاد کوچک‌تری دارد و یک شاسی‌بلند سه ردیفه نیز محسوب نمی‌شود و همچنین موتور ضعیف‌تر و قابلیت‌های افرود کمتر نیز دارد دارای قیمت بیش از 220 میلیون تومان است.
همچنین خودروهای کیا سورنتو و هیوندای سانتافه که هر دو از کلاس شاسی‌بلند های سه‌نفره می‌باشند باوجود قابلیت‌های افرود ضعیف‌تر و ابعاد کوچک‌تر قیمتی بیش از 220  میلیون تومان را در مدل 2016 دارند، جالب است که قدرت و گشتاور تولیدی هر دو مدل نیز با استفاده از موتور 2.4 لیتری بنزینی خود حدود 188 اسب بخار و 241 نیوتن متر است، که بسیار ضعیف‌تر از موتور 161 اسب بخاری و 400 نیوتن متری ایسوزو MU-X  می‌باشد،
همچنین نباید این نکته را فراموش کرد که تمامی رقبای  MU-X از سطح خدمات پس از فروش پایینی بهره می‌برند، و در این زمینه بسیار عقب‌تر از MU-X می‌باشند. ( در صورت عرضه توسط بهمن موتور)، 
 
درنهایت باید گفت درجایی که بازار ایران از خودروی شاسی‌بلند واقعی مانند تویوتا پرادو خالی است، و نمونه‌های چند سال کارکرده آن‌هم باقیمتی بسیار گزاف فروخته می‌شود، و وجود شاسی‌بلند های فانتزی کره‌ای که صرفا ظاهر یک شاسی‌بلند را دارا می‌باشند و در عمل، تنه ا با یک سدان تغییر شکل یافته روبرو هستیم،  ایسوزو MU-X به سبب قیمت فوق‌العاده مناسب ابعاد بزرگ بدنه، برند ژاپنی معتبر، قابلیت‌های آفرود فوق‌العاده، چهره‌ای خشن و قدرتمند، موتورهای توربو دیزل پرقدرت و همچنین خدمات پس از فروش مناسب و گسترده  در صورت عرضه توسط بهمن موتور می‌تواند به‌راحتی حرف اول و آخر را در این بخش از بازار بزند.