برترين خودروهاي مزدا | بهمن موتور
برترين خودروهاي مزدا

برترين خودروهاي مزدا

  • تاريخ انتشار : یکشنبه 26 بهمن 1393
برترين خودروهاي مزدا

منبع : دنیای خودرو

93سال پيش نام پيامبر زرتشتيان ايران، يکي از برترين خودروهاي دنيا شد. مزدا از آن خودروسازاني است که سرش به کار خودش است. بي سرو صدا مي آيد، بي سرو صدا قهرمان مي شود . بي سرو صدا دلبري مي کند و بي سرو صدا مي رود. شايد پانزدهمين خودروساز دنيا باشد ولي براي خيلي ها شماره يک است. به ويژه با آن مفهومي هايي که حتي براي بزرگان هم حکم کلاس درس را دارد. کم پيدا مي شود برندي که بتواند موافق و مخالف را جذب کند. پير و جوان را جذب کند. دختر و پسر را جذب مي کند. در روزهايي که اغلب خودروسازان دنيا با ضررو زيان مالي رو به رو مي شدند. اين مزدا بود که نه تنها افت نمي کرد بلکه با سودآوري مواجه مي شد. در تاريخ خودروسازي مزدا 10 خودرو هستند که بيش از بقيه تاثيرگذار بودند. 10 خودروي مطرح . رويايي و فراموش نشدني.

10- مزدا Familia GTX

بين سال هاي 1963 تا 2003 مزدا خودروهايي را توليد مي کرد با عنوان 3 فاميليا. اگر چه اين سري بعدها با عرضه مزدا 3 به عنوان جانشين بازنشست شد ولي بيش از انتظارات موفقيت به دست آورد. مخصوصاً نسخه جي تي ايکس مدل 1992. يک هاچ بک 2 درب فوق اسپرت که درون سينه اش يک پيشرانه 1،8 ليتري توربو گنجانده شده بود. باورکردني نيست که براي اين اسپرت نه چندان بزرگ از مکانيزم انتقال قدرت WD4 (چهار چرخ متحرک) بهره گرفته مي شد. با جثه ريز خود رقيب آلماني هايي پرمدعا شد. با 180 اسب بخار نيرويي که توليد مي کرد به راحتي مي توانست سرعت 180 کيلومتر در ساعت را تجربه کند. اين مزدا يکي از معدود ژاپني هايي بود که مکانيزم اينتر کولر را براي توربو شارژ خود در نظر گرفته بود.


9- مزدا Shinari Concept

اين شرکت اغلب عادت دارد پيش از عرضه يک نسخه نهايي، ويرايش مفهومي آن را توليد و رونمايي کند. اين اتفاق براي سدان نهايي مزدا 6 هم رخ داد. پديده بي چون و چرا در دنياي طراحي کانسپت هاي سايز بزرگ. سه سال پيش در نمايشگاه لس آنجلس وقتي از اين خودرو رونمايي شد، همه فهميدند که رقيب اصلي تويوتا کمري، فورد فيوژن و مهم تر از همه نيسان آلتيما از راه رسيده است. بر خلاف کانسپت هاي مرسدس بنز و ب ام و هيچ اغراقي نداشت. در کمال سادگي اوج هنر طراحانش را به رخ مي کشيد. با آن رينگ هاي 21 اينچي و آن خطوط مواج توانست سبک جديدي را به مازراتي گرن توريسمو و جگوار XF آموزش دهد.

8- مزدا 323

حداقل اين يکي را بهتر از بقيه مي شناسيم. محصولي که تمام قد در خدمت خانواده بود. مزدا 323 به قدري خوب بود که فورد از پلت فرم آن براي طراحي مدل اسکورت خود بهره مي برد. اين مزدا با 9 نام مختلف در 7 کشور دنيا از جمله ايران توليد مي شد. غير از آن سدان چهار درب، نسخه هاي هاچ بک 3 و 5 درب وحتي استيشن نيز روي آن ساخته شد. باور نخواهيد کرد اگر بدانيد اين خودرو نسل نهم از خانواده 323ها و در حقيقت آخرين عضو آن بوده است. بهترين مدل 323 با پيشرانه 2 ليتري و جعبه دنده 4 سرعته اتوماتيک بود که 130اسب بخار نيرو داشت. البته در ايران نسخه 1،8 ليتري اش عرضه مي شد. در دوره اي بسيار کوتاه اين خودرو به صورت AWD (همه چرخ هاي متحرک) نيز توليد مي شد.


7- مزدا Speed3

به عقيده بسياري از کارشناسان خودرويي، اين مزدا واژه اسپرت را به معني واقعي ترجمه کرده است. ظاهري ساده و استاندارد. فقط دو جفت رينگ مسابقه اي و يک هود روي کاپوت. مزدا 3 به تنهايي خواص جوان گرايي داشت چه برسد به اين مدل. اين خودرو طراحي شد تا با بزرگاني چون دوج کاليبر SRT، فورد فوکوس ST و فولکس واگن گلف GTI رقابت کند. اسپيد 3 تنها با يک پيشرانه عرضه مي شود 2،3 ليتري 263 اسب بخاري با 380 نيوتن متر گشتاور، اکيداً پيشنهاد شده براي آن از بنزين اکتان 91 استفاده شود. اين پيشرانه براي سه سال متوالي در ليست 10 قواي محرکه برتر دنيا قرار مي گرفت. شتاب صفر تا 100 آن 5،6 ثانيه و پيمانش يک چهارم مايل (402 متر) نيز 14،1 ثانيه با سرعت 161،9 کيلومتر در ساعت ثبت شده است.

6- مزدا 6

شيناري را به ياد داريد؟ اين خودرو مدل نهايي آن کانسپت است. يک خانوادگي سايز بزرگ که آنقدر خوب است که کل اروپا و امريکا را گرفتار خود ساخته. از سال 2002 يعني نسل اول مزدا 6 تا کنون بيش از 1 ميليون دستگاه از آن فروش رفته است. رکودي بي نظير براي محصولي در اين کلاس با آن همه رقيب. مزدا 6هاي نسخه 2014 آغازگر دوران جديد طراحي هاي جسورانه شرکت بودند. اين خودرو که در بازار ژاپن و چين به اسم آتنزا شناخته مي شود با پيشرانه 2،5 ليتري خود مي تواند 183 اسب بخار نيرو توليد کند. به گفته مجله موتورترند مزدا6 دوران پادشاهي هوندا آکورد هم وطن را به پايان رسانده است. مزدا با اندک تغييراتي در آن، يکي از مدعيان اصلي مسابقات جي تي شده است.


5- مزدا Furai Concept

واژه تحسين برانگيز واقعاً کم است. بياييد اعتراف کنيم اين خودرو يکي از بي نظيرترين کانسپت هاي تاريخ است. با اينکه 6سال از توليد آن مي گذرد ولي باز هم ذات آينده نگرش چشم ها را خيره مي کند . روزي که فيوراي است. اين تعبير را مي شود به خوبي در طراحي منحني وار بدنه مشاهده کرد. اين خودرو در عين اينکه يک مفهومي بود ولي يک مسابقه اي تمام عيار را به نمايش مي گذاشت. قواي محرکه بسيار پيچيده آن از نوع چرخان با 450 اسب بخار قدرت بود. فيوراي در اغلب بازي هاي کامپيوتري به عنوان جايزه نهايي و يکي از محصولات انتخابي معرفي مي شد.


4- مزدا Cosmo

بي ترديد متفاوت ترين محصول مزدا بايد همين مدل باشد. کوپه اي دو درب با درب موتوري بسيار کشيده. توليدش از 1990 آغاز شد و تا 1995 ادامه پيدا کرد. مي دانيم مزدا کمتر تمايلي براي ساخت خودروهاي لوکس دارد. کازمو در حالي وارد بازي شد که يکي از اشرافي ترين توليدات اين شرکت و شاد خودروسازان ژاپني دهه 90 بود. براي اين خودرو يک جعبه دنده 4 سرعته اتوماتيک در نظر گرفته شده بود. قواي محرکه نيز شامل يک پيشرانه 2 ليتري با 300 اسب بخار و 402 نيوتن متر گشتاور مي شد. اين خروجي فوق العاده به دليل حضور مکانيزم دو توربو براي تقويت سازي بوده است. اين ساختار قواي محرکه را پيش تر روي پورشه 959 ديده بوديم. بد نيست بدانيد به دليل مسائل ايمني سرعت نهايي روي 180 کيلومتر در ساعت قفل شده است.


3- مزدا 787B

اغلب شرکت ها با اضافه کردن دو جفت رينگ اسپرت به توليداتشان لقب اسپرت مي دهند. اما مزدا که خود اصالتاً اسپرت ساز است تنها به اين محصول خود مسابقه اي واقعي مي گويد. مزدا 787 اخرين خودروي تمام مسابقه اي بود که با پيشرانه چرخان در ميادين ظاهر مي شد. شاسي فوق سبک آن از فيبر کربن و کولار تهيه شده بود. سيستم تعليقش از Bilstein تهيه شده است. حجم پيشرانه 2616 سي سي با چهار اهرم دوراني بود. جعبه دنده 5 سرعته دستي آن با همکاري پروشه آلمان طراحي شده بود. تايرهاي 18 هم از دانلوپ تهيه شده بود. گفته مي شود بسته به نوع سوخت مصرفي قدرت پيشرانه بين 700 تا 900 اسب بخار تغيير مي کرد.


2- مزدا RX7

يک ژاپني اگر بخواهد دو خودروي اسپرت را از بين تمام گزينه هاي موجود انتخاب کند. حتماً يکي از گزينه ها RX7 خواهد بود. پديده ي بي نظيري که يک سره بين سال هاي 1978 تا 2002 توليد مي شد. اما آنچه در اين ليست گنجانده شده مربوط مي شود به نسل سوم اين توليدات يعني FD، به طرز اعجاب آوري 276 اسب بخار نيرو از پيشرانه 1،3 ليتري دو توربوي آن بيرون کشيده مي شود. باور نخواهيد کرد اگر بدانيد در طراحي قواي محرکه آن از شرکت هيتاچي نيز کمک گرفته شده بود. شارژرهاي اين کوپه در دور موتور 1800 rpm مي تواند 7،0 واحد Bar بوست داشته باشد. در دور موتور 4000rpm نيز شاهد افزايش 7،0 بار ديگر هستيم و در گام سوم 6،0 بار افزايش نيرو را شاهد هستيم. رينگ هاي 17 با توجه به جثه کوچکش ايده جالبي به نظر مي رسد.

1- مزدا Miata

چه توقعي داريد؟ حتماً بايد يک سري از آن اسپرت هاي سايز بزرگ يا از آن مفهموي عجيب و غريب باشد؟ در مقابل شما محبوب ترين خودروي تارخ مزدا قرار گرفته است. مدل MX5 يا به قول ژاپني ها مياته. شايد بيش از ژاپني ها و در کل آسيايي ها اين آمريکايي ها باشند که درگير اين خودرو شده اند. نمي شود قبول کرد که توليد اين کوپه سايز کوچک از سال 1989 تا امروز همچنان ادامه دارد. رقابت اين مزدا با ام جي MGB، فيات 124، آلفا رومئو Spider و لوتوس Elan آغاز شد. ولي چند سال که گذشت مزدا مياته به طرز فاحشي خودش را از بقيه رقبا بالاتر کشيد. بهترين پيشرانه براي اين خودرو 2 ليتري 167 اسب بخاري در نظر گرفته شده بود. مياتا در حال حاضر رقيب اسپرت هاي مطرحي چون سوبارو BRZ و ميني کوپر S است.

همزمان با برگزاری نمایشگاه خودرو شانگهای در ماه اوریل  2015، کمپانی  FAW خودروی جدیدی را تحت عنوان

BESTURN A-classبه نمایش عمومی در آورد و در ماه جولای در نمایشگاه موتور شوچانگچون کمپانی FAWنام آن را بسترن B30 اعلام کرد. این خودرو عضو جدید و البته ارزان ترین عضو خانواده بسترن FAW میباشد. در ادامه با ما همراه باشید تا به ملاقات زاده نوظهور FAW بپردازیم و بسترن B30 را از نظر قابلیت ها، امکانات و عملکرد فنی مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

با وجود اینکه این روزها شاهد پیشرفت چشمگیر خودروسازان چینی هستیم، ولی همچنان کمپانی های چینی فاصله زیادی با سطح اول خودروسازی دنیا دارند و همچنان به کمک کمپانی های بزرگ خودروسازی برای تولید یک محصول موفق نیازمند هستند، در سال های اخیر میتوان محصولات چینی را به سه دسته تقسیم کرد. دسته اول شامل خودروهایی میشود که صفر تا صد طراحی و تولید آن به وسیله خود چینی ها انجام میگیرد، و البته  با وجود کپی کاری فراوان از برند های معتبر  دنیا، نهایتا به یک خودروی کاملا بی کیفیت و ناموفق چه در زمینه عملکرد فنی و دوام و چه در زمینه فروش منجر میشود. دسته دوم شامل محصولاتی میشود که در تمام موارد از رویه دسته اول پیروی میکنند، به جز در زمینه طراحی خارجی بدنه، که معمولا شرکت های معتبر طراحی صنعتی ایتالیایی نظیر پنین فارینا و ایتال دیزاین طراحی ظاهری این خودروها را بر عهده دارند. خودروهایی که در این دسته قرار میگیرند به دلیل ظاهری زیبا و متناسب در یکی- دو سال اول عرضه در بازار به فروش خوبی دست پیدا میکنند ولی در ادامه به دلیل عدم عملکردفنی قابل قبول با شکست مواجه میشوند. و نهایتا دسته سوم که با استفاده از پلتفرم یک خودروی موفق از یک برند مشهور خودروسازی متولد میشوند و معمولا با یک طراحی مناسب به بازار عرضه میگردند، که میتوانند به یک خودروی موفق چه در زمینه فنی و عملکردی و چه در زمینه فروش تبدیل شوند. 

خوشبختانه خودروی مورد بررسی در این مطلب نیز جز دسته سوم طبقه بندی میشود، و نکته متمایز کننده و جالب  بسترن B30 این است که برخلاف برادران بزرگتر خود (B50-B70-B90 و X80 ) که همگی از پلتفرم نسل قبلی مزدا 6 سود میبرند، بر روی یکی از پلتفرم هایکمپانی  فولکس واگن با کد platform–Volkswagen’s PQ32. شکل گرفته است، که از جمله نکات بارز این پلتفرم تولید فولکس واگن جتا (Jetta) بر روی این پلتفرم میباشد. و عملا میتوان گفت روح آلمانی در درون بسترن B30 دمیده شده است. و این روح آلمانی دمیده شده در درون B30 میتواند نوید بخش کیفیت و ماندگاری B30 شود.

قلب تپنده B30  را یک موتور 1.6 لیتری با سطح استاندارد آلایندگی یورو 5  تشکیل میدهدکه میتواند قدرتی در حدود 110 اسب بخار و گشتاوری معادل 155 نیوتن متر ارائه دهد، FAW  دو گیربکس 5 سرعته دستی و 6 سرعته اتوماتیک را برای انتقال این نیرو و گشتاور در نظر گرفته است.طبق اعلام FAW مصرف سوختB30 در مدل دستی حدود 6.4 لیتر و در مدل اتوماتیک در حدود 6.7  لیتر در صد کیلومتر میباشد. از نکات برجسته این خودرو استفاده از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک همانند سایر اعضای خانواده بسترن است که برای این کلاس قیمتی فوق العاده میباشد. بد نیست که بدانید اکثر قریب به اتفاق خودروهای چینی بازار ایران حتی با قیمتی بسیار بیشتر از B30  از گیربکس 4 سرعته اتومات استفاده میکنند و حتی خودروهایی نظیر مزدا 3 و تویوتا کمری نیز دارای گیربکس 5 سرعته اتومات میباشند.هر چهار چرخ B30 مجهز به ترمز های دیسکی میباشد که برای آنها سیستم هایESP ،  DCS ،BA ، EBD وABS در نظر گرفته شده است که مجموعه ترمزی  بسیار کامل و فراتر از انتظار میباشد، و با وجود اینکه B30 در کلاس قیمتی پایین تری از B50 قرار دارد امکانات سیستم ترمز آن بیش از B50  میباشد. B30درقسمت جلو از سیستم تعلیق مک فرسون به همراه آنتی رول بار سود میبرد و برای سیستم تعلیق عقب خودرو نیز تورشن بار به همراه آنتی رول بار در نظر گرفته شده است. که در مجموع یک سیستم تعلیق معمولی و بسیار پرکاربرد در این سطح میباشد. فرمان برقی و یا  EPSٍ(Electronic power steering)و سیستم کنترل خودرو در سربالایی و سراشیبی و یا  HAC (HILL START ASSIST CONTROL)از تجهیزات و  امکانات قابل توجه این خودرو میباشند. از دیگر امکانات و تجهیزات B30 که به صورت استاندارد بر روی این خودرو وجود دارند، میتوان به چراغ های جلو هالوژنی به همراه دی لایت، آئینه و شیشه های برقی، گرمکن آیینه های جانبی، سانروف، کروز کنترل، رینگ های آلیاژی 16 اینچی،  روکش صندلی و فرمان چرم، استفاده از 6 ایربگ، سیستم صوتی دارای  6 بلندگو و بلوتوث به همراه نمایشگر رنگی مرکزی، سیستم فرمان چند وضعیتی، کامپیوتر سفری، سیستم تهویه اتوماتیک، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، سیستم ضد سرقت، TPMS و یا سیستم کنترل فشار باد تایر، اشاره کرد.

بسترن B30 دارای طول 4625 میلیمتر، عرض 1790 میلیمتر و ارتفاع 1500 میلیمتر میباشد. و این یعنی B30 حدود 10  میلیمتر در طول 5 میلیمتر در عرض و 65 میلیمتر در ارتفاع  از B50بزرگتر است، و با توجه به قرار گرفتن B30 در کلاس قیمتی پایین تر از  B50 نکته بسیار حائز اهمیتی برای آن محسوب میشود. همچنین Wheel base(فاصله دو محور) این خودرو هم 2630 میلیمتر میباشد که عددی قابل قبول برای B30 محسوب میشود و نویدبخش وجود فضای مناسب برای هر 5 سرنشین خودرو محسوب میشود.

بسترن جدید در نمای جلو از یک جلو پنجره 6 ضلعی ذوزنقه ای شکل سود میبرد، که نسبت به جلو پنجره قبلی مورد استفاده در B50 ، B70و X80تکامل یافته تر  به نظر میرسد و احتمالا  از این پس باید شاهد استفاده از این جلو پنجره برای سایر محصولات جدید گروه بسترن FAW باشیم. ترکیب این جلو پنجره با چراغ های کشیده و پله دار جلوی خودرو و پرکردن فضای مابین آن ها بوسیله رنگ مشکی، ظاهری تهاجمی به خودرو بخشیده است. و تکمیل کننده این ظاهر تهاجمی قسمت مشکی رنگ یک تکه زیر سپر جلو است که از B50 به عاریت گرفته شده است و همانند B50 در سر تاسر سپر کشیده شده و هواکش پایین سپر و مه شکن های جلوی بوم رنگ شکل خودرو را در برگرفته است. درب موتور خودرو نیز به دور از هرگونه اغراق و تنها به وسیله دو خط در کناره ها به خوبی توانسته تا حس کم ارتفاع و عریض بودن جلوی خودرو را به بیننده القا کند.

در کناره های خودرو تو رفتگی پایین درب های جلو همانند B50 کاملا مشهود است، ولی آنچه بیش از هر چیز دیگری به چشم می آید، خط شانه قدرتمند و موج دار خودرو است که قبل از رسیدن به دستگیره درب عقب خودرو به وسیله یک انحنا کمی به بالاتر هدایت شده است، که به پویا تر شدن نمای بغل خودرو منجر گردیده است، ولی نکته منفی این طراحی عدم قرار گیری دستگیره درب های جلو وعقب خودرو در یک خط میباشد که چندان خوشایند به نظر نمیرسد. و نهایتا قسمت عقب خودرو که طراحان B30 از یک طرح پر تکرار استفاده کرده اند و طراحی آن را نه میتوان عالی خطاب کرد و نه ایراد خاصی به آن گرفت، و فقط باید به این نکته بسنده کرد که طراحی چراغ های نه چندان کشیده عقب و فرم درب صندوق و سپر عقب خودرو در هماهنگی کامل با طراحی قسمت جلوی خودرو قرار دارد. و در مجموع باید طراحی بسترن B30  را بسیار فراتر از سطح قیمتی و رقبای آن دانست.

بسترن B30 را با توجه به سطح قیمتی مناسب، یک خودروی بسیار ایده آل چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ سطح امکانات و عملکرد فنی می باشد. و با توجه به این نکته که B30 از پلتفرم مشترک با فولکس واگن جتا استفاده میکند، میتوان براحتی موفقیت و فروش بالای آن را در بازار پیش بینی کرد. و در صورت وارد شدن به بازار ایران با قیمتی مابین 40 تا 60 میلیون تومان در مدل های و سطح امکانات متفاوتمیتواند به راحتی عرصه را بر رقیبان تنگ کند. و با توجه به فروش بالاتر این بخش از بازار نسبت به خودرو های 70 میلیونی به بالا، به مراتب میتواند موفق از خودروی B50 که در ایران به آسا معروف است، باشد.

به نظر میرسد دو خودروی جدید خانواده بسترن FAW یعنی بسترن B30 (طراحی سال 5201) و نسل جدید بسترن B70(طراحی سال 2014) میتوانند جایگزینان شایسته ای برای بسترن B50 در بازار ایران باشند. و با توجه به تاثیر مثبتی که بسترن B50 در بازار ایران گذاشته است، این دو خودرو میتوانند در کلاس قیمتی بالاتر و پایین تر از B50 به خوبی در بازار نقش آفرینی کنند. و با تکیه بر دوعنصر قیمت B30 و سطح کامل امکانات و تجهیزات B30 آینده بهتری را برای FAW در ایران رقم بزنند.

در پایان شما را به دیدن جدول مشخصات بسترن B30  و  مقایسه آن با خودروهای بسترن B50 و بسترن B70 دعوت میکنیم.