مزدا 2 ماشین کوچکی که می‌خواهد به سرعت بتازد | بهمن موتور
مزدا 2 ماشین کوچکی که می‌خواهد به سرعت بتازد

مزدا 2 ماشین کوچکی که می‌خواهد به سرعت بتازد

  • تاريخ انتشار : دوشنبه 6 مهر 1394
مزدا 2 ماشین کوچکی که می‌خواهد به سرعت بتازد

منبع : سایتInternational Fleet World

هیچ‌کدام از سازندگان خودرو در اروپا نمی‌توانند از خودروهای سگمنت B چشم‌پوشی کنند. اگرچه خودروهای سگمنت C جزو پرفروشترین‌هاست اما فولکس واگن و گلف از سگمنت B در بازار فروش کشورهای فرانسه، اسپانیا و انگلیس از رقبا پیش افتاده‌اند. درست است که سگمنت B جزو هسته اصلی تجارت در ناوگان خودرو نمی‌باشد ولی تعداد زیادی از خودروهای این بخش را می‌توان در کاتالوگ‌ها پیدا کرد. خودروهای Fiat Punto,Ford Fiesta , Opel corsa , Peugeot208, VW Polo را در این سگمنت در نظر بگیرید.

شرکت مزدا به خوبی از اهمیت این بخش از بازار خودرو آگاه است و زمانی که تحت مالکیت Ford بود خودروی مزدا121 شکل دیگری از خودروی Ford Fiesta بود. اتفاقات زیادی از آن دوران به بعد رخ داده است؛ اگرچه مزدا2 تولیدی نیز بر پایه خودروی 2008 Fiesta بیرون آمده است. مزدا2 قادر به رقابت در ابعاد حجمی نبوده است ولی به خاطر مدل کوچک و زیبای هاچ بک آن شهرت خاصی یافته است.

شروع دوباره مزدا با مدل‌هایی از قبیل مزدا6 و مزدا3 بازنگری شده، باعث جذاب شدن برند از نظر خریداران شده است. هم اکنون ورژن جدیدی از مزدا2 که از خودوری Mazda Hazumi برگرفته شده است ارائه گردیده که در نمایشگاه ژنو2014 نیز به نمایش گذاشته شد. Hazumi یکی از آخرین پروژه هایی است که توسط مدیر مزدای اروپا یعنی Peter Birtwhistle قبل از بازنشستگی در اواخر سال 2014 بازنگری شده است.

در خودروی hazumi نیز بهبودهایی صورت گرفته که سیستم اتصال مزداMZD (صفحه نمایشگر لمسی و گوشی‌های هوشمند) را شامل می شود. بر اساس گفته‌های شرکت مزدا یک نمایشگر پشت صندلی در قسمت بالای آن برای اولین بار در سری B اضافه شده است.

شرکت مزدا بیان می‌کند که در راستای تکنولوژی SKYACTIV خود مزدا2های جدید 7% سبک تر از مدل‌های پیشین هستند. در این مدل نیز همانند مدل‌های دیگر از موتور مشابهی استفاده شده است. خودروی Hazumi علاوه بر اینها موتور دیزل با حجم سیلندر 1.5 لیتر SKYACTIV را ارائه نموده است. هر دو موتور بنزینی و دیزلی بر پایه بدنه موتور مشابه استوارند. موتورهای بنزینی قدرتی معادل 75 و 90 و 115 اسب بخار را با به حرکت درآوردن چرخ های جلویی به وسیله 5 یا شش دنده مختلف ایجاد می‌نمایند. علاوه بر این انتخاب دیگری با قدرت 90 اسب بخار که دارای دنده اتوماتیک می‌باشد نیز وجود دارد. بنزین به عنوان سوخت بیشتر خودروهای مزدا2 به شمار می‌رود و با دارا بودن مقدار انتشار دی‌اکسید کربن حدود 105تا 117g/km انتخاب مناسبی به شمار می‌آید. مقدار انتشار اندک دی اکسید کربن را می‌توان در موتور دیزلی 1.5 لیتری مشاهده کرد که مقدار انتشاری برابر 89g/km را برای 105 اسب بخار دارا می باشد. این تنها انتخاب برای موتور دیزلی بوده و به صورت شش دنده‌ای طبق استاندارد ارائه می‌گردد. ورژن دیزلی این خودرو در جاده واقعاً قابل تحسین است چراکه دارای صدای اندکی از موتور بوده و گشتاور قابل توجهی را انتقال می‌دهد، همچنین عملکرد مناسب و انعطاف لازم را نیز دارد. برای رانندگانی که مسافت‌های طولانی را می‌پیمایند و نیازی به خودروهای بزرگ ندارند موتورهای دیزلی حرف زیادی برای گفتن دارند. مزدا2به خاطر داشتن شاسی مناسب، بر خلاف خودروهای دیگر، در میانه راه احساس سنگینی جلوی خودرو ایجاد نمی شود.

موتورهای بنزینی قادر به تولید قدرت موتور همچون موتورهای دیزلی نیستند اما عملکرد مناسب و سروصدای کم را بدون نیاز به هزینه بالای موتور دیزلی فراهم می‌نمایند. گزینه برگزیده ما عبارت است از قدرت 90 اسب بخار با کمترین تولید دی اکسید کربن در حدود 105g/km اما با گشتاور 148Nm در سرعتی معادل 4000rpm همانند موتورهای با قدرت 115 اسب بخار.

علاوه بر این فهرست بلند بالایی از تجهیزات ایمنی، کابین راحت و فضای منطقی و مناسب برای سرنشینان عقب به این موارد اضافه نمایید تا متوجه شوید داستان موفقیت مزدا همچنان ادامه دارد.

منبع: سایت·International Fleet World

مترجم: محمد جوادی