چشم بادامی با قدرت الماس | بهمن موتور
چشم بادامی با قدرت الماس

چشم بادامی با قدرت الماس

  • تاريخ انتشار : سه شنبه 29 مهر 1393
چشم بادامی با قدرت الماس

 منبع : خودرو امروز
 نويسنده : خودرو امروز 

خودروی چینی، سال هاست که نماد خودرویی ارزان و بی کیفیت است اما ظاهراً این تفکر در حال تغییر است و خودروهای چینی در حال پیشرفت در کمیت و کیفیت هستند. به طوری که شیب پیشرفت آنها برخلاف تصور ما، رو به افزایش است. رشدی که بین سال های 1992 تا 2002 معادل 15 درصد که 10 برابر میانگین رشد جهانی طی کرد. شرکت هایی که با تیراژهای سرسام آور خود رتبه اول تولید را از آن خود کرده اند. اما به واقع کیفیت در کجای این هیاهو جای دارد؟ کیفیتی که چالشی جدی تر از "چالش سطل یخ " را برای مدیران ارشد چینی به همراه داشته است. چالشی که این روزها به وضوح به عنصر اصلی تبلیغات خودروهای چینی تبدیل شده است. اما ظاهراً این تغییر نگرش صرفاً یک اسلوگان و شعار تبلیغاتی نیست. کیفیتی که در تولید دیده می شود و نسل جدیدی از صنعت چین را رقم زده است. یکی از این نمونه ها، خودرو آسا (FAW Besturn B50) است که به دست گروه "تست خودرو امروز" افتاد.

این خودروهای چینی از کجا آمده اند؟

چین خودروسازی مدرن خود را که سیاست «اصلاحی و درهای باز» دارد از سال 1978 با تیراژ 145 هزار دستگاه آغاز و در سال 2012 به عددی بالغ بر 19 میلیون دستگاه رساند. ابرو کمانی هایی بومی همچون JAC, FAW Group, SAIC Motor, Lifan, Chery, و... سهمی 44.3 درصدی از سهم تولید را داشته و مابقی بازار نیز به مونتاژ خودروهایی از شرکت های فولکس واگن، جنرال موتور، هیوندایی، نیسان و... اختصاص دارد. در 13 جولای 1956 و با حمایت حکومت مرکزی چین FAW First Automotive Work  و با تولید کامیون شروع به کار کرد و اولین خودرو سواری خود را در سال 1958 با نام Hong Qi که سدانی لوکس محسوب می شد روانه بازار کرد. خودروسازی Besturn نیز از زیر مجموعه های شرکت مادرFAW است که از سال 2006 فعالیت رسمی خود را بر پایه پلت فرم خودروهای مزدا 6 آغاز کرد و سال 2009 و تولید خودروئی با نام Besturn B50 بعد از یک فیس لیفت در سال 2012 به خودرویی خواهیم رسید که هم اکنون توسط شرکت بهمن موتور وارد ایران شده است.

آسان با طرحی زیبا و ایتالیایی

در اولین ملاقات با این تازه وارد چینی، حس رضایت از طراحی ظاهری آن به تیم تست "خودرو امروز" القا شد و به خوبی پیشرفت روزافزون صنعت خودروسازی چشم بادامی ها به نظرمان آمد. خودرویی که کمی محتاطانه و با درس از گذشته و نیم نگاهی به آینده طراحی شده است. طرحی که از شتاب زدگی و بزرگ نمایی ها و اورکت های بی دلیل کره ای ها در امان مانده است. خودرویی آرام و شیک.

در کلاس خودروهای سایز متوسط که فاصله دو محور آنها بین 2667 و 2794 میلیمتر است، طول 2675 میلیمتری B50 به نظر مناسب و کارآمد می آید. اما قابلیت های حرکتی این خودرو با این میزان طول محور و محور متحرک جلو را باید به زمان تست رانندگی موکول کنیم.

قطع به یقین، با توجه به نبود زیر ساخت های هنری، رفتارشناسی جامعه هدف و دیتابیسی پایه، در خصوص طراحی خارجی و داخلی در خودروهای چینی، به راحتی می توان رگه های کپی از خودروهای مختلف در آن جستجو کرد. الهام هایی که در چراغ های جلو عقب می توان به BMW سری 5 اشاره کرد. اما در نهایت این گردآوری چشم نواز است. خطوط کناری به خوبی و بدون اغراق از چراغ های جلو بدنه و چراغ های عقب ادامه پیدا کرده است.

برخلاف برخی از خودروهای چینی، آسا یا B50 F  به نظر می‌رسد مراحل طراحی خارجی را به اتمام رسانده و تبدیل به نمونه ای کامل شده است. آسا این طراحی را مدیون همکاری با شرکت طراحی ایتالیاییItaldesign است که با در نظر گرفتن پایه  طراحی این تازه وارد چینی در سال 2008، می توان نمره قابل قبولی به طراحی خارجی آن داد.

115-2

لوکس و مدرن تر از آن چیزی که انتظارش را دارید

درب خودرو را باز کردیم و نیم نگاهی به داخل خودرو انداختیم. قاطعانه می توان گفت کیفیت و زیبایی داخلی خودرو در کلاس خود و در مقایسه با خودروهای چینی خیره کننده است. داشبورد و روی درب ها و کنسول های میانی با پلاستیک نرمی از جنس مرغوب ساخته شده است.

115-2

چرا آسا بخریم؟

شاید اولین و مهم ترین چالشی که هر کمپانی و تولیدکننده هر محصولی با آن روبرو می شود، تعیین جایگاه منحصر به فرد آن در بازار است. حالا خود را بجای یک مشتری بگذاریم. شما بودجه ای بین 70 تا 80 میلیون تومان دارید و به دنبال یک سواری خانوادگی هستید که از تکنولوژی های روز بی بهره نباشد و حاضر نیستید ریسک خرید خودرو دست دوم را به جان بخرید. سری به بازار خودروهای کره می زنید. نهایت توان شما خرید خودروهای کوچک شهری مانند کیا پیکانتو، آی 20 و... است که قطعاً برای آن دسته از مشتریانی که خودرویی با دامنه کاربردی بالا، از مسافرت های برون شهری گرفته تا خرید از فروشگاه های زنجیره ای، این گزینه ها حذف خواهند شد. ناگزیر به سدان های چینی موجود در بازار می رسیم که جای پای خود را کم کم میان مردم ایران باز کرده اند. اما کیفیت و خدمات پس از فروش یک معضل همیشگی بوده و هست. اما آسا (B50 F)  این مشکل را نسبت به سایر رقبای خود ندارد. به علت وجود قطعات و تکنولوژی های مشترک زیاد با خودروهای مزدا 3 موجود در بازار و تجربه شرکت بهمن موتور در این حوزه، عمده نگرانی در این مورد نیز مرتفع می شود. از طرفی کیفیت ساخت قطعات تزئینی و داخلی این خودرو نیز نه تنها در مقایسه با رقبای چینی خود بالاتر است، بلکه حتی امکان دست و پنجه نرم کردن با رقیبان کره ای را دارد.

115-2

حس خودروهای کره ای را تجربه کنید

بهتر است از اطلاعاتی که شاید با کمی گشت وگذار در اینترنت قابل دریافت می‌باشد گذشته و به تجربیات ملموس از برخوردی نزدیک با آسا یا Besturn B50 F بپردازیم.

با ورود به محوطه شرکت بهمن موتور، آماده تست شدیم. گروه تست "خودرو امروز" با تحویل خودرو شروع به کار کرد. لحظه ورود به خودرو به اتفاق تمامی گروه از کیفیت و تریم داخلی مناسب و زیبای خودرو تعریف کرده و متفق القول بودیم. فضای داخلی بسیار صمیمی و جادار طراحی شده است. هر چهار سرنشین سوار بر خودرو از فضای پا و سر راضی بوده. با روشن کردن خودرو موتور آرام 1.8 لیتر با 16 سوپاپ شروع به حرکت کردیم. با توجه به ارتقا این موتور از 6/1 لیتر 8 سوپاپ با این موتور، قدرتی معادل 142 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه و 173 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه در اختیارمان قرار داشت که حرکتی روان و مطمئن را حاصل می کرد و به لطف سیستم تهویه اتوماتیک مجهز به سنسور خورشید، با توجه به حرارت تابستانی و شدت نور خورشید، همواره هوای داخل کابین مطبوع و خنک بود و حتی سرنشینان عقب نیز از آن بی بهره نبودند. ابتدا صندلی خود را با کنترل کننده ای برقی که فقط مختص به راننده است تنظیم کردیم و با تعویض دنده از N به D و فعال کردن گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک آیزن ژاپنی حرکت آغاز شد. رانندگی در جاده نامناسب مخصوص و قدیم تهران فرصت خوبی بود تا سیستم تعلیق آسا را که در جلو از سیستم طبق دوبل به همراه میل موج گیر و فنر لول و در عقب از چند بازو E شکل به همراه میل تعادل و فنر لول بهره می برد به چالش بکشیم. با توجه به وجود چهار رینگ آلومینیومی 16 اینچی و عرض 205 لاستیک ها، خودرو تکان های آزاردهنده ای را به سرنشینان منتقل نمی کرد و همه مسافران راضی بودند. با توجه به ترافیک نسبی تا محل تست پرفشار بر روی خودرو، فرصت مناسبی دست داد تا کمی با تکنولوژی استفاده شده در خودرو آشنا شویم. در ابتدا سیستم صوتی خوش سیمای این خودرو با 6 بلندگو برایمان جالب بود که صدایی مناسب با توجه به سیستم عایق بندی خودرو فراهم می کرد و وجود ورودی های AUX  و USB و بلوتوث، راه های زیادی برای پخش موزیک وجود داشت. با ورود به اتوبان و محدودیت سرعت از سیستم تثبیت کننده سرعت خودرو استفاده کردیم تا توان خود را برای تست های پرهیجان تر ذخیره کنیم. در همین حال با توجه به تماس های مکرر تصمیم گرفتیم با متصل کردن تلفن همراه خود به سیستم بلوتوث خودرو از آن نیز استفاده کنیم. از ویژگی های جالب خودرو در این کلاس و قیمت وجود سنسورهایی همچون، سنسور دنده عقب با امکان نمایش محدوده های خطر روی آینه وسط خودرو و سیستم کنترل میزان فضای باد لاستیک ها (TPMS) اشاره کرد.

115-2

و حالا تست!

به منطقه تست رسیده و موقعیت صندلی خودرو را با خاموش کردن سیستم کنترل کشش (TCS) آغاز کردیم. دنده را در حالت تیپ ترونیک گذاشته و شروع جنگ. خودرو با تعویض دنده ها یکی پس از دیگری نیروی مناسب را در اختیار ما می گذاشت اما تأخیر نسبی و عدم توان مناسب در دنده 2 و 3 کمی به چشم می آمد. خودرو با توجه به طول دو محور نسبتاً زیاد خود از پس حرکت های مارپیچ نیز به خوبی بر می آمد و تنها بیش فرمانی قابل پیش بینی برایمان اتفاق می افتاد و با توزیع وزن مناسب، کم فرمانی را به حداقل رسانده بود.

همین بالانس وزن، به خودرو در مسیرهای لغزنده نیز کمک می کرد تا کنترل و اصلاح به شدت آسان تر، ممکن شود. سیستم ترمزگیری هم با توجه به تجهیز تمامی چرخ ها به ترمزهای دیسکی و سیستم های EBD  ABS , و TCS از عملکرد کاملاً مناسبی برخودار بود و خودرو را در شرایط اضطراری، که در طول تست دو بار ایجاد شده، به خوبی حمایت می کرد.

در کل اگر به دنبال خودرویی خانوادگی، مقرون به صرفه، با کیفیت و مدرن می‌گردید، پیشنهاد ما به شما این خودرو است.

منبع: خودرو امروز

عکاس: اعظم صباغ