چین قاطعانه گوی سبقت را ربوده است
- تاريخ انتشار : سه شنبه 18 آذر 1393
منبع : www.fleetworld.com
نويسنده : www.fleetworld.com
فروش خودرو در چین بیش از 4 میلیون دستگاه از امریکا پیشی گرفته است و اروپا در حال بهبود تدریجی میباشد.
اطلاعات اخیر از بازار خودرو در اروپا نشان میدهد اقتصاد در حال رشد تدریجی است و ثبتنام برای خرید خودرو در بیشتر کشورها افزایش داشته است. همچنین افزایش درخواست وسایل نقلیهی تجاری به منظور برآوردهکردن نیاز حملونقل کالاها نیز میتواند نشاندهندهی بهبود در وضعیت اقتصادی باشد. این موضوع تا حدی در بازار خودرو نیز وجود دارد. ماه سپتامبر، در اتحادیهی اروپا، 160038 ثبتنام خودرو جدید انجام شده است که در مقایسه با سپتامبر 2012، 6.1 درصد افزایش داشته است. ایتالیا در میان بازارهای اصلی اروپا تنها کشوری بوده که در این ماه در مقایسه با سال 2012، نسبت به تخمین 9139، کاهش 3.5 درصدی داشته است.
در انتهای سهماههی سوم سال، ثبتنام در کشورهای عضو اتحادیهی اروپا، با 4- درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال 2012 به 1230188 دستگاه رسید. با توجه به رویهی سالانه، کاهشهای شدید مشاهدهشده در بازار در سال 2012، در 2013 تکرار نشده است.
همچنین به دلیل وضع قوانین آلایندگی یورو6 در ژانویهی 2014، انتظار میرود تقاضا برای برای نیمهی دوم سال افزایش داشته باشد. تاثیر آن ممکن است به صورت افزایش در قیمت جدید خودروهای تجاری سنگین بوده، و از این رو ممکن است خریدران پیش از فرا رسیدن مهلت نهایی اجراییشدن یورو6 به طرف مدلهای مطابق با یورو5 هجوم بیاورند.
این موضوع بر همهی خودروهای تجاری سنگین بالای 3.5 تن تاثیر میگذارد. اطلاعات انجمن خودروسازان اروپا درمورد این خودروهای تجاری نشان میدهد پس از 4.9 درصد افزایش در ثبتنام آگوست، 26058 خودرو در سپتامبر ثبتنام شد که 7.6 درصد بیشتر از سپتامبر 2012 بود. این اولین افزایش ماهانه از ژانویه 2012 تاکنون میباشد، که به نظر میرسد تحتتاثیر یورو6 بوده است.
رویهی کلی در ثبتنامها هنوز در این بخش نزولی بوده و تا ماه سپتامبر در مقایسه با دوره ی مشابه در 2012، 6.8 درصد کاهش داشته است. تا زمانی که ثبات اقتصادی به این حوزه برنگردد، بعید است این رکود پایان یابد. اطلاعات انجمن خودروسازان اروپا نشان میدهد الگوی مورد انتظار در حال وقوع باشد و از این رو ثبتنام ماهانه رو به افزایش بوده و این رویه برای مابقی سال 2013 نیز ادامه خواهد داشت.
با دقت در اطلاعات ماه سپتامبر میتوان فهمید که برخی کشورها افزایش زیادی داشتهاند، به طور مثال زمانی که ثبتنام برای خودروهای تجاری بیشِ از 3.5 تن با 133.5 درصد افزایش نسبت به سپتامبر 2012 به 411 دستگاه رسید. در زمان مشابه، بازارهایی مانند ایتالیا و بلژیک کاهش زیادی داشتند (به ترتیب 27.4 درصد و 22 درصد)، یعنی هنوز تقاضای خرید خودرو بسیار ضعیف است و نمیتوان قیمتگذاریهای یورو5 را موفق دانست.
بنابراین باید بسیار محتاطانه خوشبین بود. از طرفی پیشبینی میشود با اتمام تحویل خودروهای یورو5، تقاضا در سال 2014 به شدت افت کند. بدون رشد اقتصادی پایدار کشورهای عضو اتحادیهی اروپا در 2014 فروش خودروها در رکود خواهد ماند.
آمار ثبتنامهای خودروهای تجاری سبک زیر 3500 کیلوگرم نیز کمی خوشبینکننده است. برای سپتامبر، ثبتنامهای ماهانه برای سومین بار در سال 2013 با 5.6 درصد افزایش به 130789 دستگاه رسید. کل بازار برای ژانویه تا سپتامبر نسبت به دورهی مشابه در 2012 با 3.4درصد کاهش 1004479 بوده است. این کاهش نسبت به کل بازار خودروهای تجاری کمتر است، اما برخی کشورها هنوز با کاهشهای شدید مواجه هستند. ثبتنامهای ایتالیا 16.3 درصد کاهش داشت. فرانسه با اینکه ثبتنامهای ابتدای سال تاکنون آن با 6.9 درصد کاهش به 265029 دستگاه رسید بود، بزرگترین بازار خودروهای تجاری سبک را در در کشورهای اتحادیهی اروپا داشت. از طرف دیگر انگلیس دومین بازار بزرگ، در زمان مشابه 9.6 درصد رشد داشته و به 205004 دستگاه رسیده است.
بازار جهانی
اطلاعات صنعت خودرویی نشان میدهد که فروش خودروهای سبک از ژانویه تا اکتبر در مقایسه با زمان مشابه 2012، با 3.2 درصد افزایش به 69596024 دستگاه رسیده است. چین به وضوح هنوز دارای رشد است.
بازار چینیها با 13.1 درصد افزایش به فروش 17700490 دستگاه رسیده که آن را به بزرگترین بازار خودروهای سبک در جهان تبدیل کرده و جلوتر از دومین بازار بزرگ خودرو، آمریکا، قرار گرفته است که در زمان مشابه در سال 2012 با اختلاف تقریبی 5 میلیون، در 12972221 دستگاه فروش و 8.3 درصد افزایش داشته است. اروپای غربی با وجود 3.3 درصد کاهش با فروش 10849466 دستگاه، سومین بازار بزرگ دنیا شده است. با توجه به مسائل سیاسی و اقتصادی منطقه، خوشبینانه است که انتظار یک دورهی افزایش فروش پایدار را در آیندهی نزدیک داشته باشیم، انتظار میرود فروشها از 2014 به طور پایدار بهبود یابد.
ژاپن نیز با 3.6 درصد کاهش و فروش 4391670 دستگاه، رکود داشته است. پیشبینی میشود این بازار در ماههای پیشرو، پیشرفت داشته باشد؛ در ژاپن، با اعلام صریح دولت مبنی بر افزایش مالیات مصرف در آوریل 2014 از 5 به 8 درصد، مصرفکنندگان به سمت خرید خودرو هجوم بردهاند. میزان فروش در یک دورهی پنجماهه با افزایش 5.3 میلیون سال/دستگاه در اکتبر نوسانی بوده است و پیشبینی میشود قبل افزایش نهایی مالیات به رشد خود ادامه دهد.
در شرق اروپا ترکیه با 2.3 درصد کاهش تا 3992515 دستگاه رسیده و ضعیفترین دورنما برای روسیه است. پس از ثبات مشهود چند ماهه، فروش روسیه ناامیدکننده است. سرعت فروش پس از نتایج دلگرمکنندهی ماه سپتامبر به 2.74 میلیون سال/دستگاه سقوط کرده است. برنامهی جاری وامهای مشوق هم نمیتواند اثرات مثبتی داشته باشد: ریسک منفی برای 2014 در حال افزایش است.
بازار هند
تورم زیاد به کاهش تقاضای خودروی هند در سال 2013 کمک کرده است. بر اساس هندوستان تایمز، میزان کلی تورم در اکتبر، به 7 درصد رسید. قیمت سوخت و سبزیجات به شدت افزایش یافت. رِزو بانک هند، میزان وام خود را برای دومین ماه پیاپی افزایش داد. میزان تورم اکنون 7.75 درصد میباشد. بدیهی است که، بازار خودرو از ژانویه تا سپتامبر در مقایسه با 2012 با 8 درصد کاهش به 1783611 دستگاه و خودروهای تجاری سبک نیز با 23 درصد کاهش به 420523 دستگاه رسیده باشد. ماروتی-سوزوکی پرفروشترین خودرو کارخانه با افزایش 4 درصدی از ابتدای سال تاکنون و فروش 722899 دستگاه، به همراه هیوندای، ماهیندرا، تویوتا و تاتا پنج فروشندهی برتر بودند.
در هند اطلاعات اولیهی ماه اکتبر نشان میدهد خردهفروشیها در فصل جشن ضعیفتر از سال قبل بوده است.
منبع: www.fleetworld.com
• فروش بالاي هيونداي در هند سبب شده است تا شرکت هيونداي در اين کشور خط توليد راهاندازي کند.
* مترجم: محمد جوادی