رادار هشدار خروج از خطوط (LDW) | بهمن موتور
رادار هشدار خروج از خطوط (LDW)

رادار هشدار خروج از خطوط (LDW)

  • تاريخ انتشار : شنبه 9 مرداد 1400
رادار هشدار خروج از خطوط (LDW)

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش اهمیت جان راننده و سرنشینان، روز به روز به تعداد آپشن های کمکی خودرو افزوده می شود تا ایمنی بیش تری برای افراد حاضر در خودرو مهیا شود. یکی از آپشن های پرکاربرد و مهمی که در خودروهای روز استفاده می شود و در زمان خواب آلودگی و حواس پرتی به راننده کمک می کند رادار بین خطوط است.
در این سیستم از یک دوربین استفاده شده است که در پشت آینه وسط قرار می گیرد و خط کشی های موجود در جاده را تشخیص می دهد. بخش کنترلی رادار بین خطوط پس از تشخیص خطوط جاده و با توجه به سایز و ابعاد خودرو، حدی را که از قبل برایش تعیین شده است را ملاک قرار می دهد و متناسب با آن اگر خودرو از حدی به خطوط نزدیک تر شود خطر را تشخیص می دهد.

مزایای رادار هشدار خروج از خطوط 
در صورت مجهز بودن خودرو به رادار اگر خودرو بیش از اندازه به خطوط نزدیک شود یا روی آن‌ها برود، این سیستم فورا به راننده هشدار می دهد. دوربین رادار معمولا تا ۳۰ متری جلوی خودرو، اقدام به دنبال کردن خطوط جاده می‌کند.
راننده پس از دریافت هشدار از سوی این سیستم، باید مسیر خودرو را اصلاح کرده و بین خطوط رانندگی کند. در محصولات مزدا، سیستم هشدار بین خطوط آلارم صوتی خود را از بلندگوها پخش می‌کند.
اگر راننده بخواهد در زمانیکه رادار فعال است از خطوط عبور کند باید یکسری قوانین را رعایت کند تا رادار هشدار ندهد، به عبارتی برای تغییر مسیر باید از راهنمای گردش به چپ یا راست استفاده کند تا رادار خطری را تشخیص ندهد و بتوان بدون دخالت این سیستم به راحتی تغییر مسیر دهد. 
دکمه فعال کردن این آپشن طرحی با یک خودرو و دو خط دارد که راننده با زدن آن دکمه سیستم را فعال یا غیرفعال می کند.
در حال حاضر خودروسازان بزرگ جهان مانند سیتروئن، فورد، تسلا، مرسدس بنز و ولوو در ده سال اخیر سعی کرده‌اند که سیستم تشخیص خطوط را به نحوی توسعه دهند و از این سیستم هم اکنون در محصولات بروز خود استفاده می کنند.
در میان خودروهای داخلی تولید بهمن موتور نیز هم اکنون تنها خودروی فیدلیتی بهمن موتور به تجهیزاتی مانند رادار هشدار بین خطوط مجهز است. 

علائم هشدار عبور از خطوط 
اگر رادار هشدار فعال باشد در زمان عبور از خطوط رادار به صورت های مختلفی به راننده هشدار می دهد که این هشدارها در خودروهای مختلف به شکل های متفاوتی به راننده داده می شود. لرزش فرمان و صندلی راننده، هشدار صوتی (صدای بیب بیب) و نمایش خطر بر روی مانیتور صفحه کیلومتر از جمله هشدارهایی است که داده می شود و راننده پس از دریافت این هشدارها نسبت به راندن بین خطوط اقدام می کند.

شرایط باعث فعال نشدن رادار هشدار عبور از خطوط 
در صورت کمرنگ بودن خطوط جاده، از بین رفتن خطوط، درهم بودن آن ها و پوشیده شدن مسیر با برف، برگ درختان و… این سیستم خطوط را تشخیص نمی دهد و به خوبی کار نمی کند، باید توجه داشت که سیستم‌های هشدار انحراف از مسیر، زمانی که راننده در حال ترمزگیری باشد یا راهنما زده باشد، هشداری نمی‌دهند.
بارش باران و برف نیز دیگر عواملی هستند که سیستم هشدار انحراف از مسیر را به اشتباه می‌اندازند. سیستم هشدار بین خطوط معمولا در سرعت‌ حدود ۴۵ کیلومتر بر ساعت به بالا فعال می‌شود. همچنین در سرعت‌های پایین به دلیل اینکه دوربین نمی‌تواند خط‌های کامل را ببیند، سیستم می‌تواند دچار اشتباه شود.